Wyszukaj

poniedziałek, 23 marca 2015

Pianka Bonduelle z zielonego groszku





Zbliża się wiosna i święta. Na naszych stołach będzie dużo słodkości i mięs, nie należy więc zapominać o dodatkach do dań mięsnych, czy potrawach samych w sobie dla wegetarian.
Byłam wegetarianką 3,5 roku i mimo, że moja droga poszła w zupełnie inną stronę mam niesamowity sentyment do kilku potraw które z wielką radością wymyślałam w szkole średniej i ogromnie duży szacunek do ludzi którzy obrali takie wybory i kultywują wegetariański styl życia. Jednym z moich ulubionych dań wegetariańskich jest Pianka groszkowa. Delikatna, mięciutka o bardzo łagodnym aromacie, przez co jest wprost idealna jako przystawka bądź dodatek do dań mięsnych o bogatych smakach oraz ryb. Wspaniale komponuje się z musami na bazie warzyw i śmietany oraz z suszonymi owocami.

Mam nadzieję, że posmakuje wam moja wiosenna, lekka propozycja przepełniona witaminami i minerałami :) A teraz słów kilka o dwóch najważniejszych produktach:

zielony groszek: witaminy A, C, E, K, B1, B2, B3, B6 oraz kwas foliowy, minerały: magnez, fosfor, żelazo, sód, błonnik pokarmowy i potas. Zielony groszek neutralizuje wolne rodniki w organizmie, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko uszkodzenia żył, redukuje on także poziom cholesterolu. Jedząc więc zielony groszek redukujemy możliwość zachorowania na choroby serca, artretyzm, miażdżycę czy zmniejszymy ryzyko wystąpienia udaru. 

owoce goji: są bogate w żelazo, magnez oraz wapń. Zapobiegają wielu chorobom przewlekłym, ale są najbardziej znane jako owoce ''długowieczności'', są naturalnym produktem przeciwstarzeniowym, wprost uwielbianym przez azjatów, którzy jedzą je bardzo często i nie brakuje tych owoców w ich  codziennej diecie. Krajem pochodzenia ów jagód są Chiny. Nie zapewniają nieśmiertelności- a szkoda :P, ale zapewniają zdrowsze i dłuższe życie ponieważ komórki ludzkie starzeją się wolniej przy ich regularnym spożywaniu. Zawarte w Goji antyoksydanty zapobiegają uszkodzeniu DNA i zmniejszają ryzyko chorób takich jak: cukrzyca, choroby serca, zapalenie stawów, czy nadwaga. Poprawiają również przyswajanie białka, wpływają korzystnie na układ odpornościowy i pomagają oczyścić organizm z toksyn, są też źródłem witaminy A i błonnika, są idealnym przyjacielem kobiet na diecie :)



czas: 20-30 min plus czas pieczenia 
trudność: łatwe 
kcal: 180-250 - na jedną porcję- wartość kcal jest szacunkowa w zależności od wielkości jaj, i ilości dodatków, jakich użyjecie by stworzyć potrawę (owoce- czy będą to suszone owoce goji czy np. żurawina- mają one inną wartość kaloryczną, śmietana, czy jogurt naturalny, ilość musu jaki położycie do potrawy etc.)


Składniki:
(na 2-3 porcje w zależności od wielkości kokilek)


  • 400 g groszku zielonego Bonduelle gotowane na parze, ponieważ ich kolor jest bardziej intensywny, a smak po zmiksowaniu nie jest kwaśny, jak to często bywa z produktami innych marek
  • szczypta soli
  • szczypta pieprzu- ja użyłam świeżo mielonego kolorowego pieprzu
  • szczypta kwasku cytrynowego
  • 1/3 łyżeczki cukru pudru
  • 100 g śmietany 36%
  • 2 jajka
  • pół łyżeczki octu winnego
  • odrobina masła- do wysmarowania kokilek
Dekoracja:
  • suszone owoce goji- opcjonalnie suszona żurawina, bądź inne suszone owoce
  • drobno zmielony pieprz cayenne
  • mus groszkowy- w przygotowaniu jest instrukcja jak go wykonać
  • 1-2 łyżki śmietany 36% (firmy Piątnica-jeśli nie możecie znaleźć jej w sklepie należy ubić śmietanę 36 bądź 30%) bądź opcjonalnie 1-2 łyżki greckiego, gęstego jogurtu
Przygotowanie:

1. Groszek zmiksować blenderem do otrzymania jednolitej masy.
2. Następnie dodać śmietanę i wymieszać łyżką bądź szpatułką
3. Dodać sól, pieprz, kwasek cytrynowy oraz cukier puder.
4. Połowę z masy odłożyć do miseczki- jest to mus groszkowy, który użyjemy jako dodatek i dekorację.
5. Oddzielić żółtka od białek.
6. Żółtka dodać do połowy masy groszkowej i wymieszać szpatułką
7. Białka ubić na sztywno w drugiej misce. Pod koniec ubijania dodać ocet. Gdy piana będzie gładka i błyszcząca wymieszać ją delikatnie ale dokładnie z masą groszkową przy pomocy szpatułki.
8. Kokilki wysmarować masłem
9. Wypełniać kokilki masą do 3/4 ich wysokości

Piec: 25-40 min w temperaturze 180 stopni

UWAGA: By pianka była delikatniejsza i jaśniejsza możemy piec pianki w kąpieli wodnej, Do wysokiego naczynia żaroodpornego bądź do wysokiej brytfanny wlewamy wody do połowy wysokości kokilek. 
Pianka na zdjęciach pieczona była w kąpieli wodnej :)

Po ostudzeniu, delikatnie wyjmujemy pianki z kokilek.

Posypujemy pieprzem cayenne, Układamy owoce goji i groszek. Podajemy z musem groszkowym i 1-2 łyżkami śmietany 36%. 

Naturalnie owoce goji można zastąpić innymi suszonymi owocami a śmietanę 36% gęstym naturalnym jogurtem, Smak potrawy będzie się nieznacznie różnił od mojej propozycji jednakże wartość kaloryczna potrawy naturalnie będzie niższa, więc jeśli jesteś na diecie nie musisz sobie niczego odmawiać a ta potrawa na pewno wyjdzie Ci na zdrowie:)

Smacznego :)






Wiosenny detoksZielono mi!