Wyszukaj

niedziela, 8 lutego 2015

Charakterystyka Domu Mody Yves Saint Laurent na tle historii życia projektanta.



Yves Henri Donat Mathieu Saint Laurent urodził się 1 sierpnia 1936 roku w Algierii, zmarł 1 czerwca 2008 roku w Paryżu. Był francuskim projektantem. Głową domu mody sygnowanym jego imieniem: Yves Saint Laurent- YSL

Był człowiekiem którego rewolucyjne pomysły inspirują projektantów od dobrych kilku dekad. To on wprowadził wiele innowacyjnych rozwiązań do damskiej garderoby, między innymi to jemu możemy podziękować za elementy męskiego stylu w damskich ubraniach. Zaskakiwał doborem kolorystycznym w prêt-à-porter i prowokował wymyślonym przez siebie stylem nude look.

Yves od najmłodszych lat interesował się modą. Podobno przybył do Paryża tylko z teczką własnych projektów by szukać szczęścia w branży modowej. Próbował i zajął 3 miejsce, a za kolejnym razem pierwsze miejsce w konkursie na koktajlową sukienkę jednej z cenionych w tamtym czasie francuskich marek odzieżowych. Ówczesny redaktor Vogue- Michel de Bunhoff zafascynowany talentem młodego projektanta, miał zaaranżować spotkanie Yvesa z Christianem Diorem. Laurent został asystentem, a następnie pierwszym projektantem Diora.



Po śmierci Diora zaledwie 21-letni Yves stał się głową domu mody Dior. Było to w roku 1957. Stał się najmłodszym w historii dyrektorem kreatywnym w branży mody. Pokładano ogromne nadzieje w tym młodym i nieśmiałym człowieku. Dior stał się za życia legendą i bano się, że nie ma człowieka godnego by go zastąpić. Tuż przed pierwszą kolekcją Laurenta okrzyknięto go już mistrzem krawiectwa, a kolekcja z 1958 roku otrzymała nagłówki prasowe "Saint Laurent ratuje Francję''- Pierwsza kolekcja jako głowy domu mody Dior młodego projektanta okazała się strzałem w dziesiątkę.



Pierwsza kolekcja nosiła nazwę "Trapeze'' i oparta była na trapezach nie obecnych w modzie od XVII wieku. Kolekcja była pełna szyku i elegancji a także ulubionej tkaniny Laurenta- organzy. To właśnie w tej kolekcji pojawiła się znana na cały świat suknia o nazwie Konwalia (była ona hołdem na cześć Christiana Diora- konwalia bowiem była jego ukochanym kwiatem). Pojawiły się również różnice w stylu młodego projektanta. Znacznie krótsze suknie, brak watowań i usztywnień. A także obszerne marynarki i płaszcze całkowicie zakrywające kobiece kształty (styl new look)

Kolejne 6 sezonów przyniosło tak samo wspaniały sukces. Laurent został rewelacyjnie przyjęty szczególnie przez młodszą klientele, starsi jednak nie do końca byli przekonani jego decyzjami.
Kolekcja ''Beat look''była tutaj przełomem. Była to kolekcja stylizowana na młodych awangardzistach przebywających wieczorami w jazz clubach .

Lata 60-70-te były największym okresem świetności domu mody: YSL. To w tych latach Yves Saint Laurent wypromował styl bitników w modzie- krótkie skórzane kurtki, wysokie buty,dzianinowe swetry, golfy, czapki oraz obszerne płaszcze. (styl bitników, a we Francji nurt egzystencjalistów- inaczej zwany: renesansem z San Francisco- był to nieformalny awangardowy ruch literacko-kulturowy; bitnik to buntownik charakteryzujący się niechlujnym ubiorem i wrogością wobec konsumpcyjnego społeczeństwa, zainteresowanym filozofią zwłaszcza buddyjską, dążący do prawd objawionych poprzez używanie alkoholu i narkotyków- Sam Laurent nadużywał niestety i jednego i drugiego co bardzo źle odbijało się na jego zdrowiu fizycznym i psychicznym, w jego ponad 800 metrowym apartamencie w jednym z największych pokoi stał – zgodnie z filozofią bitników-ogromny posąg buddy, obok jego ukochanej kolekcji kamei) To on pierwszy wprowadził tweedowe marynarki i ubrał kobietę w smoking, dotąd zarezerwowany wyłącznie dla mężczyzn. Chciał by kobiety czuły się eleganckie i na luzie, bez sztywnych barier, wyzwolone i kobiece. Był projektantem swojej epoki, w której kobiety podejmowały męskie zawody, a młodzież poprzez odmienne ubrania zaczęła pokazywać swoje nastawienie do świata dorosłych i kontrkulturę wytworzoną w opozycji do tej odmienności pokoleń. I tu nastąpił pierwszy zgrzyt przeniesienia technik couture na codzienną modę miejską. Ów zabieg nie przekonał prestiżowego domu mody Dior. Był to moment w którym Yves został powołany do wojska podczas naborów do wojny francusko-algierskiej.To wtedy nastąpiło załamanie i stany depresyjne artysty. Był to okres głębokiej fali nienawiści i niezrozumienia dla społeczności gejowskiej do której należał Saint Laurent. Został on wysłany na silną terapię psychotropową i elektrowstrząsową mającą go przemienić w heteroseksualistę. Był to czas głębokiego załamania nerwowego artysty, a sama terapia tylko pogorszyła jego stan, który odcisnął ogromne piętno na jego pracy i życiu prywatnym.

Po zakończonej terapii, Saint Laurent miał dowiedzieć się o zastąpieniu go innym projektantem jako head disighner w domu mody Diora, inne źródła podają jednak, że sam zdecydował się niezależnie na otworzenie domu mody YSL, jako że jego pomysły odcinały się od skostniałego myślenia produktowego giganta ekskluzywnej francuskiej marki . On Yves- jako główny desighner miał zająć się tworzeniem kolekcji, jego partner życiowy: Pierre Berge zaś miał zajmować się stroną finansową oraz organizacyjną całej inwestycji.
W 1961 roku w Paryżu został otworzony pierwszy salon couture pod nazwiskiem: Yves Sain Laurent.
29 stycznia 1962 zaprezentowano pierwszą kolekcję pod szyldem YSL. Praca miała mieszane recenzje. Z czasem jednak dom mody YSL zaczął dostawać pozytywne recenzje, także dzięki nowej naczelnej Vogue, promującej młodych alternatywnych projektantów. Moda zmieniała swoje oblicze.

Yves odniósł kolejny sukces kolekcjami w których pojawiły się sukienki Modrian oraz Warhol.
Projektant zawsze wspominał o tym,że chciałby być malarzem i lubował się w prostocie i kunszcie francuskiego malarza. Andy Warhol zaś jego ukochany przyjaciel z którym korespondowali przez całe życie w podzięce za suknie sygnowaną jego nazwiskiem przesłał Laurentowi portret w stylu Pop Art.


Dom mody zaczął w latach 60-tych nie tylko wielki boom na modę miejską, zaczął również produkcję pierwszej linii perfum sygnowanych nazwą YSL. Pierwszy zapach nosił nazwę''Y''.Odniosły one niesamowity sukces, już niebawem pojawiły się futra, torby i kosmetyki sygnowane nazwą domu mody YSL Projektant jednak obawiał się utraty swojego imienia i sprzedajności. Nad biznesem jednak czuwał jego partner. Yves miał tylko bądź aż tworzyć projekty.

Yves odniósł kolejny sukces kolekcjami w których pojawiły się sukienki inspirowane sztuką neoplastyczną, prostymi i geometrycznymi pracami Pieta Modriana, przeważała podstawowa gama barw, proste kroje i dżersejowe suknie. Był to okres siódmej dekady, rewolucji i czasu silnego zainteresowania big-beat i rock'n' droll-em. Nastała wojna z konwenansami i przeciwstawienie się ''starczemu konsumpcjonizmowi''.


Lata 1966 to ogromne zainteresowanie projektanta pracami Pop Art. A w szczególności Andiego Warhola. Andy Warhol zaś jego ukochany przyjaciel z którym korespondowali przez całe życie w podzięce za suknie sygnowaną jego nazwiskiem przesłał Laurentowi portret w stylu Pop Art.
Nagie kobiety na sukniach, żywe kolory, trójwymiarowe efekty. Prasa tej kolekcji nie była zbyt przychylna, Jednak z biegiem lat, była to kolekcja przełomowa dla historii mody.



Rok '66 to także kolekcja "Le Smoking'', w której do ubioru damskiego weszły czysto męskie odpowiedniki, między innymi tytułowy kobiecy smoking. Laurent idealnie wstrzelił się w czasy. Był to okres drugiej fali feminizmu i wali o całościowe równouprawnienie kobiet. Kontrowersyjna dla starej fali kolekcja stała się etykietą nowych czasów.
Mimo, iż spodnie w modzie pojawiły się już wcześniej koło lat '20-tych oraz '30-tych między innymi u Coco Chanel, a sam projektant wielokrotnie nawiązywał do ubioru sławnych aktorek lat 30-tych: Grety Garbo czy Marleny Dietrich to YSL przedstawił całą kolekcję i zaoferował bogaty wachlarz o czysto męskim zabarwieniu. Saint Laurent po pokazieDla kobiety, smoking jest tym niezbędnym elementem garderoby, z którego cały czas dowiaduje się czegoś o modzie. Ponieważ wiąże się on ze stylem, nie z modą. Moda przychodzi i odchodzi, a styl jest wieczny”


Lata 60-te to również otworzenie butiku tzw. Ready to wear o wymownej nazwie: ''Rive gaushe'' (''lewy brzeg'', znajdującego się na lewym brzegu Sekwany- było to miejsce ściśle związane z Cyganerią i jej kulturą, którą był zafascynowany projektant). Pokazy YSL cieszyły się popularnością i spędzały sen z powiek konkurencji, a jego pokazy były najbardziej wyczekiwanymi na Paryskich salonach.
Oblicze mody radykalnie się zmieniło na przestrzeni kilku lat. Moda nie miała być już tylko dla najbogatszych. Saint Laurent skwitował sytuację na rynku jednym zdaniem: Moda byłaby bardzo zaniepokojona, kiedy jej celem stałoby się tylko i wyłącznie ubieranie bogatych kobiet”. Nie odwrócił się jednak od najzamożniejszej klienteli, chodziło mu zaledwie o dotarcie do jak największej liczby klientów.
Rive gaushe stał się symbolem swoich czasów. Nawet Miuccia Prada, przyznała, że jako studentka nosiła ubrania Laurenta, jako symbol politycznego protestu: Stałam na środku ulicy i rozdawałam ludziom lewicowe ulotki w moich ubraniach YSL. Może wydawały się dziwne dla innych ludzi, ale ja się tym nie przejmowałam. Strasznie kochałam te ubrania” – powiedziała.



Pojawiły się nowe pomysły i odniesienia: kurtka safari, kontrowersyjna sukienka z przezroczystą szyfonową górą ozdobiona ptasim piórem, budrysówki, kombinezony, sukienki z frędzlami.

Nastała moda na YSL, wszystkie gwiazdy filmu chciały ubierać jego kreacje na wielkim ekranie. Udało się to między innymi Catherine Deneuve.
Początki lat 70-tych i nowe prace YSL nie zostały entuzjastycznie przyjęte, był to okres wojny wietnamskiej, a feministki bardzo skrytykowały przezroczyste i prawie nic nie zasłaniające kreacje z wybiegów Laurenta. Rok '71 to pojawienie się skandalicznego nagiego zdjęcia Yvesa mającego promować pierwszą męską linię perfum: YSL Pour Homme. Krytyka bo pojawiła się ogromna, jednak zamiast zaszkodzić pomogła reklamie nowego zapachu. A YSL znów zarobiło miliony.



Lata 60-te oraz 70-te były okresem kiedy moda stała się środkiem wyrazu i medium do manifestacji swoich poglądów. Sam Andy Warhol w listach do YSL pisał: Nic już mnie nie zaskakuje, może oprócz reklamy i muzyki. Tam podziali się wszyscy kreatywni ludzie. Moda jest podobna do reklamy, lubi zaskakiwać.

Rok '71 to prowokacyjna kolekcja nawiązująca do ubioru paryskich prostytutek, transwestytów i drag queens nawiązującej do słynnej fabryki Andiego Warhola, mowa oczywiście o kolekcji: Homage aux Années 40s



Lata 70-te to lata hipisowskie, gdzie modne stały się ubrania robione własnoręcznie, koronki i dziergane oraz robione na drutach sukienki oraz dodatki. To w tych czasach w magazynach modowych powstały rubryki DIY, w których pojawiły się rady jak własnoręcznie zrobić modny element garderoby. YSL wprowadził hafty, nadruki i luźne płaszcze w etniczne wzory.

Przełom to oczywiście Ballets Russes z 1976 roku. Była to bardzo ekskluzywna kolekcja, mocno odbiegająca od promowanych przez niego ubiorów ready to go. Przypominały swoją wyniosłością teatralne stroje, ukazywały mocną malarskość tkanin. Sam projektant mówił o niej, że jest to jedna z najbardziej malarskich kolekcji jakie stworzył.



Końcówka lat 70-tych to wycofanie się YSL z życia publicznego, protesty antynarkotykowych działaczy i promocja perfum Opium, która wywołała ogrom protestów po ogłoszeniu sloganu: ''Opium- dla tych, którzy są uzależnieni od YSL'', projektant został oskarżony o rozpowszechnianie nielegalnych substancji. Mimo, iż mocno prowokacyjna jak na owe czasy, odniosła ogromny sukces marketingowy dla marki.


Lata 80-te to narastająca, głęboka już depresja projektanta, który niezdolny był już do tworzenia innowacyjnych projektów.
Ostatnią kolekcję haute couture zaprezentował w roku 2002 w Centrum Pompidou. 1 czerwca 2008 roku umarł na raka mózgu.Po jego śmierci, Pierre Bergé zorganizował aukcję, na której wystawił wszystkie meble, sztukę użytkową i antyki należące do Saint LaurentaPostanowiłem sprzedać wszystko, bo ta kolekcja nie istnieje, jeśli on nie istnieje” – powiedział.



Geniusz krawiectwa, elastyczność, czułość na otaczającą go rzeczywistość i ponadprzeciętna wrażliwość stworzyła projektanta artystę- eksperymentatora o wyszukanym smaku, który zaciekawiony niszową modą, muzyką i otwartością na zmiany młodego pokolenia otworzył drzwi świata mody na całkowicie odmienne wręcz zakazane doznania na miarę szaleństwa przyszłości. zwanego ''prowokacją''. Przełamał i naznaczył granice nowego wyrwanego już od skostniałego pojęcia reguł w tym sektorze tabu ukazując jego rewolucyjne oblicze.


W roku 1993 roku sprzedano dom mody YSL Sanofi. W 1999 roku został odkupiony przez Grupę Gucii , do roku 2004 głównym projektantem YSL był Aleksander Ford, zaś po 2004 roku jest to Stefano Pilati.


Zachęcamy do śledzenia kolekcji domu mody YSL, link to strony głównej poniżej:

http://www.ysl.com/corporate/en/saint-laurent-paris/

Autor tekstu: K. Wójcik dla strony Kreatywnepiny.pl

Treść tekstu jest chroniona prawami autorskimi, jakiekolwiek wykorzystanie tekstu w celach nieznanych autorce będą skutkować wezwaniem do zapłaty oraz przesłaniem informacji do najbliższego sądu rejonowego w celu uzyskania odszkodowania;
Czytelniku: szanuj cudzą pracę i przestrzegaj praw autorskich!

Jesli chcesz wykorzystać ten bądź inny tekst znajdujący się na stronie, użyj zakładki kontakt i prześlij swoją propozycję dla autora.
Bibliografia:

1.  Marie-Dominique Lelievre Yves Sain Laurent Niegrzeczny Chłopiec,
2. Lovit Roxanne, Berge Pierre, Yves Sain Laurent
3. Berge Pierre, Listy do Yvesa
4. http://www.ysl.com/corporate/en/saint-laurent-paris/
5. Zródła fotografii: google.com