Wyszukaj

wtorek, 16 czerwca 2015

Kicz, czy kamp w ''You can shave the baby''? Zbigniew Libera!




Zbigniew Libera to artysta prowokacyjny, który w swojej sztuce koncentruje się na kwestii tabu i jego jakże spektakularnym łamaniu.
Libera jest artystą znanym z kontrowersji i otwartości przedstawiania swoich poglądów za pomocą produktów użytku codziennego. Znane są jego ''dzieła-zabawki'', takie jak na przykład: Obóz koncentracyjny, zrobiony z klocków lego, które zmieniły swoje przeznaczenie.


Dzieciństwo jest momentem, w którym kształtujemy swoje poglądy i zachowania. Wchodzimy w role społeczne i uczymy się w nich funkcjonować. Dzieci jednak mają jedną ważną wspólną cechę: są niewinne. Ci młodzi ludzie, jeszcze nie wiedzą czym jest tabu. Widzą świat takim jaki im ofiarujemy. Libera przedstawia nam swój świat i swoje przystosowane do ironicznego społecznego krytycyzmu zabawki.


Koncentruję się na jego pracy: You can shave the baby. Jest to lalka, rozmiarów niemowlęcia, z pozoru niczym nie różniąca się od lalek jakimi bawią się małe dziewczynki. Z jednym jednak wyjątkiem. Na jej plastikowym ciele, znajdują się rude, kręcone włosy jak u dorosłego człowieka. Lalki opakowane są w piękne świecące różowo-białe pudełka z plastikową witryną, mającą dać dzieciom i ich rodzicom wrażenie chęci pożądania danego produktu. Libera sięga po magię marketingu. Na pudełku pojawia się azjatyckie pismo, kojarzące się niegdyś z czymś pożądanym, dalekim, niszowym. Daleki wschód, który kiedyś był ekwiwalentem dobrobytu i produktów drogocennych, rzadkich, ciężko dostępnych staje się w dzisiejszych czasach wizytówką kiczu, cukierkowego „mega pop”. Libera celowo wpisuje swoje dzieło w ramy kampu, moim zdanie drwiąc ze skostniałych przyzwyczajeń społeczeństwa.



Kamp zaczyna się gdzie pojawia się celowość zamkniętego w klatce kiczu. Libera przykleja rude owłosienie do lalki - dziecka aseksualnego, do nagiego plastikowego ciała, które jest zabawką mającą przygotować młode dziewczynki do roli matki. Rola matki wiąże się z ciepłymi uczuciami, które każda kobieta chce przekazać swojej córce. Libera zabiera nam to niewinne, dziewicze wyobrażenie mieszając z błotem nasze społeczne przygotowanie do roli społecznej, jaką w tym wypadku jest rola matki. Tabu zaznacza swój ślad poprzez rude włosy łonowe oblepiające całe ciało plastikowego obiektu. Projekt staje się lalką do zabawy zamkniętą w chińskim pudełku kiczu moralności. Autor projektu nie tyle wyśmiewa co piętnuje role społeczne oraz skostniałe przyzwyczajenia.



Autor tekstu: K.Wójcik dla Kreatywnepiny.pl

Treść tekstu jest chroniona prawami autorskimi, jakiekolwiek wykorzystanie tekstu w celach nieznanych autorce będą skutkować wezwaniem do zapłaty oraz przesłaniem informacji do najbliższego sądu rejonowego w celu uzyskania odszkodowania;
Czytelniku: szanuj cudzą pracę i przestrzegaj praw autorskich!


Jesli chcesz wykorzystać ten bądź inny tekst znajdujący się na stronie, użyj zakładki kontakt i prześlij swoją propozycję dla autora.

Tekst napisany na podstawie: wrocławskiej wystawy Pełnia Sztuczna. Wystawa Pełnia Sztuczna jest kompilacją różnorodnych prac artystycznych od standardowych obrazów na płótnie, poprzez instalacje multimedialne/ sztukę video, makiety, rzeźbę, po performance.
Prace prezentują szeroką tematykę wolności, oryginalności, inności, szaleństwa czy też otwartości jaką niesie za sobą pojęcie sztuki.
źródła fotografii: google.com