Zbigniew Libera to
artysta prowokacyjny, który w swojej sztuce koncentruje się na
kwestii tabu i jego jakże spektakularnym łamaniu.
Libera jest artystą
znanym z kontrowersji i otwartości przedstawiania swoich poglądów
za pomocą produktów użytku codziennego. Znane są jego
''dzieła-zabawki'', takie jak na przykład: Obóz koncentracyjny,
zrobiony z klocków lego, które zmieniły swoje przeznaczenie.
Dzieciństwo jest
momentem, w którym kształtujemy swoje poglądy i zachowania.
Wchodzimy w role społeczne i uczymy się w nich funkcjonować.
Dzieci jednak mają jedną ważną wspólną cechę: są niewinne. Ci
młodzi ludzie, jeszcze nie wiedzą czym jest tabu. Widzą świat
takim jaki im ofiarujemy. Libera przedstawia nam swój świat i swoje
przystosowane do ironicznego społecznego krytycyzmu zabawki.
Koncentruję się na
jego pracy: You can shave the baby. Jest to lalka, rozmiarów
niemowlęcia, z pozoru niczym nie różniąca się od lalek jakimi
bawią się małe dziewczynki. Z jednym jednak wyjątkiem. Na jej
plastikowym ciele, znajdują się rude, kręcone włosy jak u
dorosłego człowieka. Lalki opakowane są w piękne świecące
różowo-białe pudełka z plastikową witryną, mającą dać
dzieciom i ich rodzicom wrażenie chęci pożądania danego produktu.
Libera sięga po magię marketingu. Na pudełku pojawia się
azjatyckie pismo, kojarzące się niegdyś z czymś pożądanym,
dalekim, niszowym. Daleki wschód, który kiedyś był ekwiwalentem
dobrobytu i produktów drogocennych, rzadkich, ciężko dostępnych
staje się w dzisiejszych czasach wizytówką kiczu, cukierkowego
„mega pop”. Libera celowo wpisuje swoje dzieło w ramy kampu,
moim zdanie drwiąc ze skostniałych przyzwyczajeń społeczeństwa.
Kamp zaczyna się
gdzie pojawia się celowość zamkniętego w klatce kiczu. Libera
przykleja rude owłosienie do lalki - dziecka aseksualnego, do
nagiego plastikowego ciała, które jest zabawką mającą
przygotować młode dziewczynki do roli matki. Rola matki wiąże się
z ciepłymi uczuciami, które każda kobieta chce przekazać swojej
córce. Libera zabiera nam to niewinne, dziewicze wyobrażenie
mieszając z błotem nasze społeczne przygotowanie do roli
społecznej, jaką w tym wypadku jest rola matki. Tabu zaznacza swój
ślad poprzez rude włosy łonowe oblepiające całe ciało
plastikowego obiektu. Projekt staje się lalką do zabawy zamkniętą
w chińskim pudełku kiczu moralności. Autor projektu nie tyle
wyśmiewa co piętnuje role społeczne oraz skostniałe
przyzwyczajenia.
Autor tekstu: K.Wójcik dla Kreatywnepiny.pl
Treść tekstu jest chroniona prawami autorskimi, jakiekolwiek wykorzystanie tekstu w celach nieznanych autorce będą skutkować wezwaniem do zapłaty oraz przesłaniem informacji do najbliższego sądu rejonowego w celu uzyskania odszkodowania;
Czytelniku: szanuj cudzą pracę i przestrzegaj praw autorskich!
Jesli chcesz wykorzystać ten bądź inny tekst znajdujący się na stronie, użyj zakładki kontakt i prześlij swoją propozycję dla autora.
Tekst napisany na podstawie: wrocławskiej wystawy Pełnia Sztuczna. Wystawa Pełnia Sztuczna jest kompilacją różnorodnych prac artystycznych od standardowych obrazów na płótnie, poprzez instalacje multimedialne/ sztukę video, makiety, rzeźbę, po performance.
Prace prezentują szeroką tematykę wolności, oryginalności, inności, szaleństwa czy też otwartości jaką niesie za sobą pojęcie sztuki.
źródła fotografii: google.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz